Sayfalar

28 Ocak 2009 Çarşamba

Siz Nasıl Nefes Alıyorsunuz?

Spiritüel konulara ve ezoterizme ilgim çok fazla. Bütün gün bu konuda okusam okusam, konuşsam, bilenlerle fikir alışverişi yapsam doymam sanırım. Öyle ki bazen çok merak ettiğim bilgiler manevi armağan gibi gözümün önünde biter bir şekilde. İşte bu anlarda demek boşa değil bu uğraşım diye daha da mutlu olurum. En dibe vurduğum anlarda sadece ve sadece inancım doğrultusunda öğrendiklerimi kendime uyguladığımda yüzeye çıkabiliyorum. Bazen bunu bildiğim halde uygulayamadığım, basiretimin bağlandığı ender zamanlar da oluyor. Sonuçta biliyorum ki; benim en büyük doktorum, psikiyatristim, sırdaşım, öğretmenim yine içimdeki ben... Ne istesem (iyi ya da kötü kendime yapabilirim)Bu beni keşfetmemi sağlayan Allah'a sonsuz şükürler olsun. Olması gereken her güzelliği bir sebebe bağlıyor bizim için... Uzatmadan konuya geleyim. 4 aydır düzenli pilates yapıyorum. Başlama hikayem ve süreci ayrı bir konu, onu bilahare anlatırım. Pilatese spor diyesim gelmiyor. Henüz kendimce bir isim bulamadım. Olağanüstü etkileyici terapi seansları benim için. En güzeli ise bu sayede doğru nefes almayı öğrendim. Bebeklere dikkat edin. Nefes alırlarken karınları şişip iner. Karından nefes alıp verirler. Doğduğumuzda doğru olan şekliyle nefes alıyoruz ama sonradan -ki yaklaşık 2 yaş sonrası başlarmış- hastalık, stres, yaşam tarzı vs... etkenler bize bu yetimizi unutturuyormuş. Doğrusu ağzımızdan değil burnumuzdan nefes alırken, göğsümüzü değil karnımızı, diyaframımızı iterek şişirmek. Verirken de midemiz sırtımıza yapışacak şekilde içerde hiç hava kalmayacak şekilde nefes vermek. Doğru nefes almanın temel faydaları, 1- Doğru nefes almak ve diyaframı kullanabilme kabiliyeti kazanmak, 2- İrade kazanımı ve ego kontrolü sağlamak, 3- Farkındalık oluşturmak, 4- Bilinçaltı kayıtlarını ortaya çıkartmak, çözmek ve temizlemek, 5- Yaşamda kolaylıklar sağlayıcı tekniklere sahip olmak. Gerçekten doğru nefes almayı yaşam tarzı haline getirdiğinizde tek birgünde bile farkı farkedebiliyorsunuz. Yukarıdaki temel faydaların yanında benim gözlemlediklerim sindirim sistemine masaj etkisi yapması dolayısıyla karın yağlarınızı yakabiliyorsunuz, zindelik hissi veriyor, ağrılı ve uzun süren kramplarınız varsa(benim çok oluyordu) azaltıyor,fiziksel duruşunuz değişiyor, dikleşiyorsunuz, unutkanlık azalıyor, uyku düzeni sağlıyor, pozitif düşünüyorsunuz. Şu anda aklıma gelenler bunlar... Ayrıca doğru nefes almak çok fazla oksijen almak anlamına da gelmiyor. Gerektiği kadar oksijeni gerekli ve doğru yerlere doğru zamanda göndermeyi sağlıyor. Öyle ki Sufiler sayılı nefes alırlarmış. Aynı şekilde başka dinlerde de nefes tekniklerinin önemi çok büyük. Kapalı ve küçük bir alanda kalmak zorunda olduğunuzu düşünün. Endişe ve korkuyla aldığınız kısa nefesler ortamdaki oksijeni kısa sürede tüketip fazla karbondioksit üretmenize yolaçar. Oysa doğru ve idareli, dolayısıyla kaliteli nefes almak böyle bir durumda hayat kurtarıcı olabilir. Bununla birlikte her soruna göre uygulanabilecek ayrı nefes teknikleri mevcut. Bunları da fırsat buldukça paylaşacağım. Şimdilik genel doğru nefes tekniğinden bahsettim. Doğru nefes alma Dünya Sağlık Örgütü'nün standartlarına göre: *Ciğerleri dakikada 4 ile 6 litre arasında hava ile doldurmak. *Nefes alıp verirken göğüs yerine diyaframı hareket ettirmek: Çünkü diyaframın kullanılması daha ağır ve her seferinde daha fazla hava teneffüs etmemizi sağlar. Ayrıca diyaframın hareket etmesi karın bölgesindeki organlara masaj etkisi yaparak göğüs ve karın boşluğundaki basınç farklılığını ortadan kaldırır. Mide ve safra kesesinin yukarı hareketini engelleyerek, reflüyü (mide suyunun yemek borusuna ve daha yukarlara çıkması) ve çeşitli safra kesesi hastalıklarına iyi gelmektedir. *Solunumu ağız yerine burundan yapmak. (Ağızdan nefes almak nazal bölgede ve bronşlarda istenmeyen mukozalı salgılara yol açabilir.) Doğru nefes alıp veremeyen insanlar karbondioksite daha duyarlıdır; karbondioksitli ortamlarda daha sık ve kısa nefes alıp verirler. Düzenli solunum yapan insanlarda karbondioksitli ortamlarda, heyecan ve stres sırasında, daha normal tepkiler verirler, kırmızı kan hücreleri oksijeni organlara daha kolay taşır. Ara sıra yapılan nefes egzersizi de doğru nefes alıp vermemize yardımcı olacaktır. Basit, fakat faydalı bir nefes egzersizinin adımları şöyledir: 1-Burnunuzdan yavaş bir şekilde ama alabildiğinizce çok nefes alın. 2-Sonra yine yavaş bir şekilde ağzınızdan verin. 3-(1) ve (2)'yi bir kere daha tekrarlayın. 4-Şimdi de burnunuzdan nefes almaya başlarken ağır ağır dörde kadar 5-sayın. 6-Nefesi vermeye başlarken de altıya kadar sayın. Nefes vermeyi, nefes almaktan daha yavaş yaptığınızdan emin olun. Nefes verirken kaslarınızın rahatladığını ve gevşediğini hissedin. Bu nefes egzersizini gerildiğiniz veya bunaldığınız herhangi bir yerde ve zamanda yapabilirsiniz. Günde en az 40 kere derin nefes alıp verin. Eğer sigarayı yakın bir zamanda bırakmışsanız, derin nefes alıp vermek oksijen alım miktarını yükselterek sigaranın zararlı etkilerini kısa zamanda azaltacaktır.

7 yorum:

nrhnmrl dedi ki...

sesicim bende 3 aydır yapıyorum Ben televizyonda Ebru şallı ile beraber yapıyorum çok memnunum kursum olduğum için cumartesi yapamıyorum bir tek fırsat bulursam kendim yapıyorum bana inanılmaz iyi geldi nefes alış teknikleri hareketler süper geçiyor ilerlemelerimi görünce daha bir hevesleniyorum ilk başlarda yapamadığım hareketleri şimdi yapabiliyorum mesela çünkü kaslarım güçleniyor ben çok memnunum herkesede tavsiye ediyorum yapamıyorum deyip bırakmasınlar hemen olacak bir iş değil çünkü kasların güçlenmesi azim şart senide tebrik ediyorum yaptığın için Mutlu günler canım :=)

sesiber dedi ki...

Ben de Ebru Şallıyla yapıyorum. Yapamadığım, yetişemediğim günler kendi kendime mutlaka birkaç hareket te olsa yapıyorum. Evet ilerlediğini görünce insan daha da şevkle yapıyor. Ben hiçbir sporu bu kadar istikrarlı yapmadım, yapamadım. Bu ise alışkanlık yaptı, salgılanan hormonlarla ilgisi var sanırım. Çay gibi, sigara gibi olmadan olmuyor. Üstelik kan ter içinde kalmadan manevi dinginlikle yapılabilecek bir spor ve normalde hiçbir fitness hareketinin ulaşamadığı kaslarına ulaşıp hükmediyorsun, bu da ayrı güzel...

lemanice dedi ki...

evet sizlere aynen katılıyorum.nefes alma teknikleri çok önemli.doğru nefes almalıyızki aldığımız nefes yaşamanın yanında bize başka faydalarda sağlasın dimi ya....sevgiler.

Begonvilli Ev dedi ki...

Harikasın. Yaşamın değerini bilmeliyiz,bu yüzden bu tür ayrıntılar çok önemli bence de. Paylaşımın için çok teşekkürler, uygulayacağım. Antalya'dan sevgiler, selamlar..

GeCe dedi ki...

pilates yapmıyorum ama nefes almayı düzegün yapanlardanım uzun zamandan beri çok da dikkat etmedim acıkçası ama şu var ki topluluk önünde uzun süre konuşma yaptığınızda tıkanma, ses kısılması gibi şeyler varsa doğru nefes almamaktan kaynaklanıyor. Ben derslerde hem yüksek sesle, hem de hiç yorulmadan saatlerce konuşabiliyorum diyaframımı iyi kullandığımdan böyle oluyor

Adsız dedi ki...

KARNIMI ŞİŞİREREK NEFES ALMAYA BAŞLADIM BAKALIM DEVAM EDEBİLECEKMİYİM...

Adsız dedi ki...

pilates kadar hızlı etki gösteren bir spor yoktur heralde. bende 3 aydır yapıyorum.hareketlerin sindirilerek yavaş yavaş yapılması farklı ve etkili tarafı, tabii ki nefesle birlikte.şidettle tavsiye ederim:)))