Sayfalar

10 Ağustos 2009 Pazartesi

Sevgili Günlük- Hoşkıran=Hoşveren=Faşfaran + Taze Kişniş


       Yörelere göre hoşkıran, hoşveren, faşfaran gibi adlarla tanınan bu otu ilk kez komşumun sayesinde geçen yıl tatmıştım. Bu yıl da hemen hemen her çay faslımızda hoşkıran kavurması yapıp getiriyordu. Kendiliğinden, yabani ortamda çıkan bir ot türüymüş. İnternetten araştırdım, meğer pek meşhurmuş bu lezzetli ot. Sanırım Karadeniz' e özgü bir tat. Bizde kaldirik denilen, nette hodan diye karşılığını bulduğum otun tadına çok benziyor. Haşlandığında aldığı renk olağanüstü. Yaprakları ayıklanıp, sadece tepesindeki taze yaprakları ve uzun gövdesi bırakılıyor, haşlanıyor ve zeytinyağ veya tereyağla sarımsakla kavruluyor. Yemelere doyulmayan bir lezzeti var. Ispanağın 20 katı demir içerdiği söyleniyor. Haşlanıp, zeytinyağ, sarmısak, sirke ve limonlu sos dökülerek salatası da yapılıyormuş. Ben her zamanki gibi kendimden birşeyler kattım. Haşlayıp sarmısakla kavurduktan sonra çırpılmış yumurtayla pişirdim ve bize özgü bir ot olan ve onsuz yemek düşünemediğim ahusko dediğimiz taze kişniş te kattım. Taze kişniş hakkında bakın Cafe Fernando  ne yazmış:

       Bu arada ufak bir not, eğer daha önce taze kişniş tatmadıysanız almadan önce kutusunu açıp bir koklayın (Migros, Tansaş ve Makrocenter gibi marketlerde şeffaf sert paketlerin içinde satılıyor). Hatta öyle anlamayabilirsiniz, bence çaktırmadan da bir yaprak koparıp ağzınıza atın.
       Taze kişniş insanların ya çok sevdiği ya da hiç sevmediği bir bitki. Kimse arada derede değil. Nefret edenlerin bu nefreti o kadar güçlü ki Facebook’ta 1735 üyeli “I Hate Cilantro” (Taze Kişnişten Nefret Ediyorum) adında bir grup bile kurmuşlar. Bu grubun 2615 üyeli bir websitesi bile var! Sonra uyarmadı demeyin.
Görüldüğü üzere ben çok sevenlerdenim. Baktınız tadı ters geldi, yerine rahatlıkla maydonoz da kullanabilirsiniz.

       Taze kişnişi sevmeyenler meşhur o....ruk böceğine benzetirler kokusunu :) Oysa ben bu ot yüzünden o...ruk böceği kokusunu bile severim. Hatta bir keresinde elektrik süpürgesine o...ruk böceği çekmişim. Ev buram buram ahusko kokmuştu :)

6 yorum:

Duru Günaçan dedi ki...

senin otun ismide benim kombolokolotok gibi pek alengirliymiş.
taze kişniş hiç tadmadım.şimdi merak ettim bir tadım testi yapıp facebookta "kişnişten nefret edenler" grubuna üye olup olmayacağıma karar veririm:)

mineal dedi ki...

Erzurum'da kişnişe aşotu derler. Tuzlu salamurasını yapıp deep-freeze atarlar.Geçen sene eşimin yengesi beni unutmayıp göndermiş. Erzurumda buğdaylı yoğurt çorbası yaparlar bu otuda indirmeden çorbaya eklerler.Kışın bulamadığımda tohumunu yada tohumun çekilmişini kullanıyorum.Kuru kişniş (nane veya maydanoz gibi)satılıyor mu Sibel,burada kimse bilmiyor. Ellerine sağlık çok güzel görünüyor yakında yemek sitesi açarsın diye bekliyorum:)

sesiber dedi ki...

Duru tat ta söyle bakalım:)
Minecim burada aktarlarda,pazarlarda tozu satılıyor. Acıkaya koymak için. Tazesi kadar olmasa da idare eder.
Yemek sitesi mi yok ya zaten suçluluk duyuyorum yazarken. Neden bilmem.
Arayamadım seni, misafirden gözümü açamadım bu ara. Dün Ada'ya gelecektim yine olmadı:(

Stil Direktoru dedi ki...

Ay bende yemekleri sebzeleri biliyorum diye geçiniyor Sesoş karacahiline el at arada :)

Adsız dedi ki...

kişnişi evlendikten sonra tanıdım eşim çerkez onlar da bu baharat her yemeğe katılır tabi sarımsakla beraber..çerkezler kişnişe kinzi derler uzun zaman bu isimle aradım bulamadım.. sonra bilinen adının kişniş olduğunu öğrendim...tazesini her zaman bulamasam da toz olanı evimden hiç eksik olmaz..bence çok lezzetli bişey..tatlı hariç yapılan her yemeğe kişniş katarım ve sonuç daima mükemmeldir.

Unknown dedi ki...

faşafaranı bende tatdım gayet de lezzetli yapanın eline sağlık:) yalnız tarifinizi okurken aklıma takıldı neden faşfaranın yapraklarını ayıklıyorsunuz öyle direk haşlansa olmaz mı?